22
apr-2012

600 km zandweg

Geen categorie   /  
[google-map-sc width=”200″ height=”200″ zoom=”5″ align=”right”]Het avontuur begon goed en is ook goed geëindigd :-).

Vanaf Santa Elena de Uaiurén, Venezuela zijn we vertrokken richting Boa Vista, Brazilië, met als einddoel Georgetown in Guyana.

Vanaf de grens van Guyana is het zo’n 600 km zandweg, dus zoals je kan bedenken waren we erg nieuwsgierig hoe deze tocht zou verlopen.

We vertrokken vol goede moed vanaf Venezuela naar Brazilië, nadat alle grensformaliteiten in orde waren, werd ons meegedeeld dat de weg naar Boa Vista was gesloten. Dus bij de Braziliaanse kant nogmaals gevraagd en de weg was wel degelijk versperd door een rivier die een stuk weg had weggevaagd.

We hadden alles tot op de cent netjes opgemaakt die avond ervoor, dus de volgende uitdaging was daar weer, geld wisselen, na 5 winkeltjes, eindelijk op straat gewisseld bij een ‘mannetje’ en daarna maar weer terug naar onze posada. De volgende dag begonnen aan onze reis naar Boa Vista, de grens formaliteiten hadden we al gedaan, dus we konden zo door en ja, de weg was open, want er was een omleiding ingesteld.

Omleiding naar Boa Vista, Brazilië

Omleiding naar Boa Vista, Brazilië

Omleiding naar Boa Vista, Brazilië

Omleiding naar Boa Vista, Brazilië

80 km voor Boa Vista was daar de omleiding, 30 km landinwaarts door de bush om daarna 20 km langs de weg te rijden en dan door een hek weer de oorspronkelijke weg op.
M.a.w. de dag ervoor hadden we deze omleiding ook al kunnen rijden. Het waren al bestaande wegen, maarja we zullen het maar wijten aan slechte communicatie. Dat kennen we in NL ook.

Dus na een nachtje Brazilië, was daar deel 2 van de tocht, op naar Guyana. Ook na weer wat grensformaliteiten wilden we slapen in Lethem, een dorpje aan de grens.
Maar in Lethem was het wel niet zó warm en geen zwembad te bekennen, dat we het advies van de douane aan de grens hebben opgevolgd. Op zo’n twee uur vanaf Lethem op weg naar Georgetown waren daar 2 posada’s. Dat was eigenlijk wel goed omdat we dan misschien Georgetown wel in één dag zouden kunnen halen, mits we heel vroeg weg zouden gaan. Verslapen was het enige wat mis zou kunnen gaan, dachten we toen nog.

Dus nog voor we het regenwoud in zouden gaan, was daar een posada én camping. Daar hebben het weer een keertje gedaan, kamperen. Beviel uitstekend, lekker prakkie gekookt en de auto als tent, prima!

Toen we voor het eerst in onze reis de wekker om 5 uur hadden gezet en we op pad wilde zodra het licht werd, deed onze auto helemaal niets meer, hij startte niet.

Wat was er gebeurd? We hadden de sleutel in het contact laten zitten en dus was de accu helemaal leeg. En omdat het een automaat is kan je hem niet duwen en dan starten. Dus op zoek naar startkabels en bijpassende auto in Niemandsland.

Auto aanhouden in Niemandsland, Guyana

Auto aanhouden in Niemandsland, Guyana

Starten van de Fjord  met 2 draadjes en een tractor

Starten van de Fjord met 2 draadjes en een tractor

Stond ik daar dus om half zes langs de kant van de weg een auto aan te houden. De eerste auto had geen startkabels, het tweede busje reed keihard door. Maar even later kwam iemand met z’n brommer aanzetten bij de posada, dus ik meteen mijn verhaal gedaan en hij wilde wel helpen. Nog geen 10 minuten later stond daar ene heuse John Deere tractor voor onze neus!

Of we startkabels hadden, nee, helaas. Ineens zagen we de behulpzame mannen van de tractor uit een schuurtje komen met twee draden. De uiteinden vrij gemaakt met onze alles-1-tool en starten maar. Met de hulp van twee draadjes en een tractor waren we weer ‘en route’, uurtje later dan gepland.

De weg was de ene keer goed, de andere keer slalommen om de grote gaten in de weg, en we hebben wat water over de motorkap gehad. Toch hebben we nog een gemiddelde gehaald van 40 km per uur. Toen we elkaar net een high-five hadden gegeven over het spoedige verloop van de tocht na 14 uur rijden en de auto weer het fijne asfalt opstuurden. Klapte de achterband, de band die we net 2 dagen ervoor nog tweedehands hadden gekocht in Brazilië. Helemaal aan flarden.

Band aan flarden

Band aan flarden

Hulp van politieman in Guyana

Hulp van politieman in Guyana

Dus krik eronder en verwisselen. Na 10 minuten stopte er een politie agent (in zijn privé tijd met zijn vriendin) en hij heeft ons geholpen met verwisselen en ons helemaal begeleid naar ons hotel in Georgetown, zodat hij zeker wist dat we veilig waren. Het hotel was een tip van een Braziliaanse tandarts die vaak in Georgetown was, die we aan de grens waren tegengekomen.

Nu slapen we in een appartement van een huis, waar een muis door de keuken loopt.

Dus eind goed, al goed ;-)!

[ngg_images gallery_ids=”105″ display_type=”ds-nextgen_royalslider”]

0

 likes / 2 Comments
Share this post:

Archives

> <
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec