apr-2012

Colombiayaaaaaa!

Geen categorie   /
[google-map-sc width=”200″ height=”200″ align=”right” zoom=”4″]We zijn weer een stukje verder in onze reis. Inmiddels zijn we in Colombia. Hier hebben we vele goede verhalen over gehoord en we moeten zeggen na een aantal dagen hier te hebben doorgebracht, dat de andere reizigers gelijk hadden.

De plaatselijke bevolking is erg vrolijk, aardig en warm. Ze helpen je met alles en begroetten je overal erg hartelijk in winkels, restaurantjes en op straat. Ze steken met kop en schouders boven de andere landen uit. Maarja, we zijn er ook maar net, maar het valt wel op.

We hebben in Pasto onze remblokken laten vervangen zodat we hier de bergwegen weer veilig kunnen rijden. We zitten nog steeds in het gebied wat tegen de Andes aanligt, dus over 250 km hebben we zo’n 6 uur gedaan. Veel km maken we dus niet op een dag.

Popayan, een heel mooi koloniaal stadje, wat men net zoals Sucre in Bolivia, de witte stad noemt, doet de naam eer aan. Ook hier mooie spierwitte gebouwen rond het centrale plein. In Colombia is de laatste jaren hard opgetreden om het land en de toeristische gebieden veilig te maken.
Overal staat politie en de het leger op straat en is dus zichtbaar aanwezig. Ook de hygiëne is beter in de hotels en restaurants, helaas is de benzine een stuk duurder dan in Ecuador en het land vele malen groter.

Koffiedrinken is hier de gewoonte en overal zie je koffiebarretjes waar je heerlijke koffie kan drinken met overal zoete broodjes. Koffie met melk schenken ze je hier liever niet, volgens de inwoners van Salento moet je koffie puur drinken(= dus zonder melk), suiker mag je wel gebruiken.

Omdat we hier nog steeds in de bergen zitten op 2.000 meter is het lange broeken weer, later rijden we naar boven, naar de Caribische zee en daar zal het wel weer wat warmer worden.
In Pasto hebben we zelfs in een hotel geslapen waar ze ’s avonds een kruik in je bed leggen en een thermosfles met thee op de kamer serveren.

Het klimaat in Colombia is stabiel en kent bijna geen seizoenen. Op zeeniveau is het 30 graden en bij elke 1.000 meter stijging gaat de temperatuur met 6 graden naar beneden, leuk om te weten voor Triviant.

Colombia het land van de koffie en de aardige bevolking, maar geen toeristische overdaad. Wel gaat de eigen bevolking op vakantie in eigen land en het is leuk om weer eens mee maken dat we tussen de Colombianen vakantie vieren.
Dus nog niet alles is uitgevonden op toeristisch gebied, goede mappen van Nationale Parken zodat je weet waar je heen kan rijden, coffee tours op de plantages alleen aangeboden in het Spaans. Maar dat alles mag de pret niet drukken en we genieten van het land.

Vandaag aangekomen in Bogota, (200 km, 7 uur) want we kunnen natuurlijk niet het land zien, zonder de hoofdstad aan te doen. Dus lekker ingecheckt in het Ibis (lang leve Accor hotels) en een broodje van de Subway. Om hier tegenwicht aan te bieden gaan we morgen naar een museum :-).

Inmiddels hebben we vandaag op zondag de stad verkend en vele wegen (zo’n 200 km) is afgezet voor auto’s. Erg rustig en het leek wel of iedereen op straat was. Overal eetkraampjes met van alles en nog wat, fruitshakes, kokos, aardappels met vlees, ijsjes en zelfs iets van bonen. Het mooiste was een auto met daarin twee chocoladefonteinen, waar je fruit met chocolade kon kopen.

We hebben overal foto’s van maar niets gegeten. Dat laten we over aan de Colombianen. Wel hebben we een 1 van de velen koffietentjes heerlijke koffie met wat lekkers gegeten. Nu na 3 maanden komen we erachter dat we wel degelijk een goede bak koffie hebben gemist.

We hebben vandaag het goudmuseum bezocht, alle musea waren gratis vandaag. Erg indrukwekkend dit museum en erg modern. In een gedeelte werd je een geheel donkere kamer ingeleid en werd ineens alles verlicht terwijl er muziek klonk. Op de muziek werd de donkere kamer verlicht op alle gouden voorwerpen die in de ronde kamer aan de muren achter glas hingen. Een erg mooie ervaring!

Tijdens de wandeltocht door de stad vandaag (te)veel foto’s gemaakt van het straatbeeld van Bogota, kortom een lekker wandeldagje door deze hoofdstad.