mei-2014

Fietsen in Beijing

China   /

Vanuit het vliegtuig zagen we bergtoppen met hele kleine dorpjes tussen de bergen. Groene bergketens met kronkelende weggetjes, allemaal zó klein vanuit het vliegtuig en een half uur later kwamen we (al) aan in de wereldstad Beijing.

Na een half uurtje met de skytrain en de metro liepen we zo het hotel binnen, na een tukkie van 3 uur zijn we de stad gaan verkennen. Wat een belevenis weer, zo binnen een halve dag letterlijk aan de andere kant van de wereld. Het hotel is gelegen aan een winkelstraat met allerlei shoppingmalls waar je natuurlijk weer alle bekende merken kan kopen.

Maar gelukkig ook weer ijsjes, drankjes en andere etenswaren die we nog niet gezien hadden. Dus tóch weer wat nieuws gezien i.p.v. van de ZARA en de H&M kleding. En een geweldig straatje met allemaal eetstalletjes waar ze de raarste gerechten serveerden. Schorpioenen, zeesterren, allerlei ondefinieerbaar vlees en vis op stokjes, platgeslagen gekko’s en drankjes die borrelden en waar de rook vanaf kwam.

Wij zijn uiteindelijk maar doorgelopen en hebben ons tegoed gedaan aan een pot bier en Dim Sum. De plaatjes van de verschillende hapjes op de menukaart komen dan goed van pas.

De volgende dag het trainingsschema van het hardlopen netjes gevolgd en met mijn ‘safetynet’ Rem als fietsende coach naast me, ’s ochtends om half acht door de straten van Beijing gerend. Wat een ervaring, ik in mijn trainingspak rennend door de hutongs waar ze Dim Sum aan het ontbijten waren.

Wij hebben Dim Sum als vroege lunch gegeten in een sjiek Chinees restaurant, als je niet beter weet dachten we dat we bij Hong Kong Garden in Bunnik zaten.

Op de fiets hebben we een stukje stad verkend en zijn we langs de verboden stad gefietst en naar een prachtig park, Tempel van de hemel waar ook de fakkelceremonie is gehouden voor de Olympische Spelen van 2008.

Prachtig park met mooie traditionele gebouwen en ontzettend veel Chinezen bij elkaar. Als er een regendruppel gaan ze allemaal door elkaar rennen voor beschutting, gelukkig zijn het altijd maar enkele druppels die vallen en 5 minuten later schijnt de zon alweer.

Volgende dag lekker uitgeslapen (14 uur geslapen!) en toen naar de Verboden Stad gegaan. Heel indrukwekkend zo afgesloten van de rest van de stad, alsof je teruggaat in de tijd. Hier kregen we niets mee van de drukte buiten de muren en waanden we ons op bezoek bij de keizer. De keizer had wel even tijd nodig om bij de voordeur te komen als de bel ging, wat een afstanden!

Maar goed, na deze culturele dag hebben de fietsen van het hotel weer gepakt en zijn we een eindje gaan fietsen naar een we ons (weer) tegoed gedaan aan een lekkere maaltijd. We hebben inmiddels al twee keer Hotpot, Koreaanse BBQ, Dim Sum gegeten. We hebben de verleiding kunnen weerstaan voor de Japanse gerechten en hebben helaas nummer 121 nog niet gevonden. Maar we hebben nog 3 weken te gaan!