jul-2016

Kuala Lumpur

Kuala Lumpur   /

KL-1
Vertrek, , het avontuur begon met een flinke inspanning, we moesten 4 koffers sjouwen met 1 daarvan de Samsonite die alleen al 7 kilo was zonder bagage. Van het appartement in Den Bosch naar de trein. We moesten nog doorlopen ook want we wilden de trein natuurlijk niet missen.
Eenmaal op Schiphol aangekomen stond er tot onze verbazing al een flinke rij voor de incheck balie die nog niet open was. We hadden natuurlijk veel te veel meegenomen en het zou dus nog spannend worden of we alles wel mee konden nemen. En Rem wilde natuurlijk z’n exit plaats regelen. Dat laatste was geen probleem, bleek toen we aan de beurt waren om in te checken. Alleen de dame achter de balie wilde wel graag weten wat wij als handbagage dan mee zouden nemen.
Toen haalde Niek de grote wissel truc uit. Snel spullen eruit gehaald, toen wegen en het etiket erop gekregen. Daarna weer spullen erin stoppen. Met de nodige afleiding had de dame niets in de gaten ☺
Na een vliegreis van 14 uur (overstappen in Doha) en een treinreis van een half uur met de KLIA kwamen we aan op KL Sentral. Daar werden we opgewacht door de collega van Niek en z’n vriendin. Een korte wandeling van 5 minuten met alle bagage en we zaten in ons appartement.

Dat was spannend want hoe zou het appartement eruit zien en waar kwamen we eigenlijk terecht? Gelukkig hebben we altijd bedacht dat we 35 hoog achter zouden zitten, het is 25 hoog geworden en niet achter maar voor. Het appartement is prachtig en de faciliteiten zijn super, een zwembad waar je met gemak echte baantjes kan trekken en een sportschool met alles erop en eraan. Dus Rem wist meteen wat een groot deel van zijn dag in beslag zal gaan nemen. Zwemmen, zwemmen en zwemmen. Vanaf aankomst zijn we bezig wat fit te worden en om alle kilo’s van de afscheid etentjes en borreltjes weg te sporten.

KL-1-2

Het kantoor van Niek is 5 haltes van Kl Sentral richting KLCC, de enorm grote torens waar Kuala Lumpur zo bekend om is. Van deur tot deur is het 30 minuten en prima te doen met de metro. Haar collega’s, maar ook alle andere mensen die we ontmoeten zijn allemaal gek van eten, dan heb je Niek een goede. Elke dag gaan ze uit voor lunch, vaak wordt het de Boeddhistische tempel waar ze een vegetarisch buffet serveren, heerlijk een bord vol met allerlei verschillende verse groeten. Zo lekker dat Rem nu regelmatig mee komt lunchen.

KL-2
KL-3

Niek’s werk is nieuwe business ontwikkelen op het gebied van Digital dus nu momenteel veel bezig met plannen maken hoe we de markt op kunnen met een nieuw aanbod van producten op het gebied van Digital. Daarvoor hebben we al wat samenwerkingen lopen met software partijen en die gaan we nu uitbouwen in Zuid Oost Azië. Vorige week vrijdag is ze al naar het kantoor in Singapore geweest om daar mensen te leren kennen. Het is maar een uurtje vliegen met een propeller vliegtuigje vanaf KL, Singapore kan makkelijk in een dagje met het vliegtuig.

KL-9

Ook ’s avonds gaan we elke dag uit eten, we zoeken dan een nieuw restaurantje op waar we gaan eten. Dat is hier niet zo moeilijk want op elke hoek van de straat heb je eettentjes, binnen, buiten en ook de shopping mall NuSentral hebben ze foodcourts zoals ze deze noemen waar je alles kan krijgen. Het meeste is natuurlijk Aziatisch eten, maar ook heel veel Indiaas. Ons appartement grenst aan de Indiase buurt, Brickfields waar alles Indiaas is van de winkeltjes tot en met de restaurantjes. Inmiddels hebben we al zo’n 7 restaurantjes gehad, menukaarten waar we in het begin een loterij was wat je kreeg weten we nu steeds beter wat het allemaal is, maar gelukkig is alles lekker. Brood hoeven we minder te missen omdat de Indiase keuken, Roti en Naan serveert.

KL-6
KL-7

Ja, dat eten hier heel belangrijk is zal niemand verbazen en dat als je elkaar tegenkomt niet vraagt hoe gaat jet met je, maar ‘heb je al gegeten? laat zien dat eten verankert is in de cultuur en sociale bezigheid is. Daar ben je bij ons wel aan het goede adres.

Naast eten hebben we natuurlijk ook veel te ontdekken in winkels, want wat verkopen ze allemaal naast eten en drinken, hier hebben ze ook een IKEA daar zijn we heen geweest om te bekijken wat we eventueel allemaal kunnen gebruiken hier.
Nou IKEA is niet anders dan in NL, het enige wat ze hier niet hebben is de ballenbak en de kinderen gaan mee in de stroom van mensen die zich letterlijk en figuurlijk vergapen aan de Europese meubels. Veel expats kopen IKEA meubels, het is makkelijk, niet al te duur en prima materiaal. Dus ook is er veel handel op sites in 2e hands IKEA meubels. De Zweedse gehaktballetjes zijn natuurlijk wel te vinden in het IKEA restaurant en ook de hotdog tent die bij de kassa staat, is hier te vinden.

KL-5

De eerste keer zijn we met de bus naar de IKEA geweest, just for the adventure en dat was een avontuur, in NL heeft de bus een route die hij heen en terug maakt, hier maakt de bus een rondje en zo kan de heenweg 10 minuten zijn en de terugweg meer dan een half uur. Het is ook heel vreemd om in plaats van aan de overkant van de straat de bus terug te nemen je nu op dezelfde plek in dezelfde bus stapt waar je eerder bent uitgestapt.
Voordeel van in Sentral wonen is dat het heel centraal is (duh!) maar ook dat alle vervoersmiddelen altijd naar Sentral gaan. Trein, metro en bus alles komt op Sentral uit, en vandaar uit zijn we in 5 minuten thuis, ideaal dus.

We hebben ook onze eerste Uber rit genomen. Uber is hier heel normaal omdat de taxi’s hier in KL niet de beste van de wereld zijn.
Hoe Uber je? Je installeert de Uber app op je telefoon en logt in, de voert in waar je heen wilt, je krijgt een prijsindicatie, je gaat daarmee akkoord vervolgens zie je op een map waar je ben en wie er in de buurt is. Dan vraag je een Uber aan en de Uber chauffeur kan je verzoek inwilligen en komt je halen op de plek die je hebt ingegeven. Je ziet precies welke auto er komt met de naam van de chauffeur.

KL-1-3

Een top uitvinding, als je tenminste naar de goede plek gaat, de Uber wilde ons netjes afzetten op de aangeven plek, maar daar was helaas niet de auto verkoop zondag waar we heen wilde. Na een betere inspectie, ook op Google maps, bleek dat we ergens anders moesten zijn. Maar goed, we zijn daar ook gekomen en hebben alleen wat leergeld daarvoor betaald.
De plek waar we heen wilde was de zondagse autoverkoop plek in KL, net zoals vroeger de automarkt in de Veemarkt in Utrecht.

KL-13

Particulieren maar ook handelaren verkochten hier hun auto’s van klein tot groot, van oud tot bijna nieuw. Leuk om mee te maken en te zien hoe alles er aan toe gaat. We hebben ons nu wat beter kunnen oriënteren in wat we eventueel zouden willen, als we daadwerkelijk gaan kopen. Hier hebben we meteen ook maar meegedaan met de lokale bevolking van die buurt en Indiaas ontbijt genomen.

In het eerste weekend zijn we naar Malaka geweest, een stad die in de geschiedenis ooit onder de Nederlandse vlag heeft gestaan. In de NL hebben we daar een echt Stadhuys en een plein gemaakt met allemaal NL gebouwen. Nu is de stad een Unesco plaats waar toeristen van alle werelddelen neerstrijken om een glimp op te vangen van de gebouwen die bewaard zijn gebleven en de musea te bezoeken zoals het Portugese schip wat nagebouwd is en waarin je de geschiedenis van Malaka kunt bekijken.

Openbaar vervoer is goedkoop maar niet altijd efficiënt als je buiten de stad gaat, in de stad is het over het algemeen prima. Malaka ligt hier ongeveer 150 km vandaan, en we vertrokken om 8 uur en kwamen om 14 uur aan in Malaka. Aansluitingen die niet heel goed waren omdat bussen vol waren en de trein vanaf KL Sentral wat later ging dan we dachten. Dit alles ½ uur trein, 2 uur bus, 20 minuten bus voor 17 Ringgit.

Malaka was echt prachtig we hebben verschillende musea bezocht die de geschiedenis doorliepen, vanaf de eerste Chinese handelaren die aankwamen in Malaka en zich mengden met de plaatselijke bevolking. Zo is de cultuur ook gemengd en daarmee ook nieuwe gerechten ontstaan die we natuurlijk hebben moeten proeven.

In Malaka en overal in Maleisië is de aanwezigheid van Chinezen groot. Maar ook door het toerisme zijn de traditionele Riskja veranderd in fietsende kermis attracties. Een boottochtje mag natuurlijk niet ontbreken en ’s avonds was het prachtig om over de rivier te varen met uitzicht op de stad.

Klik hier een impressie van Malaka

Massage, ja, een van de dingen waarop ik me heb verheugd in NL is de massages in Azië. Ik ben er inmiddels achter dat de ene massage niet hetzelfde is, als de andere. Hier wordt het een ontdekkingsreis naar het beste massage salon en deze is al begonnen. Ik had al veel gehoord over massage instituten (heel groot woord voor een verdieping met wat kamers) waar blinde mensen massages geven. Dat bleek bij ons in de buurt ook het geval te zijn. Dus vorige week trokken we er samen op uit om het massage instituut te bezoeken. Drie hoog achter (letterlijk) was een verdieping waar je een massage kon boeken. We blijven natuurlijk sceptische Hollanders en een beetje spannend was het wel. Maar goed Rem bracht me naar binnen gaf me wat geld(!) en ik ben gegaan voor een uur body massage. En ja, het is heel apart om de persoon binnen te zien komen met een stok en voelend waar alles was. Toen ze mijn benen en armen gevonden had, heeft ze een waanzinnig lekkere massage gegeven. We hebben gebabbeld over alles, natuurlijk over lokaal eten en waar goede tentjes waren om te eten. Het was een zeer bijzondere ervaring om mee te maken en wordt zeker een wekelijks ritueel, Rem gaat de volgende keer ook mee, want ja, van dat zwemmen en sporten krijg je toch ook pijnlijke spieren die wat verlichting nodig hebben.

KL-10

Inmiddels hebben we ook beide een Maleis nummer, via een App kan je deze uploaden, de jongen in de shop, die ontzettend aardig en behulpzaam was, heeft ons helemaal door de App heen geloodst omdat alles in het Maleis was.
‘Dus als je hier 1 tikt en dan 2, dan krijg je dit etc. etc‘ hij heeft ons helemaal de App uitgelegd wat we moesten doen. Dus we probeerden alles goed te onthouden en mocht dat niet lukken dacht ik dat ze op het werk me vast zouden kunnen helpen.
Nét, echt net voordat we wegliepen vroeg ik, kan deze App ook in het Engels?Ja, natuurlijk! En binnen 3 seconden was de App veranderd in taal die voor ons begrijpelijk was. Tja. Welcome to Asia 🙂

Klik hier voor de foto’s