mrt-2012

Treasure of the Galapagos

Geen categorie   /
[google-map-sc width=”200″ height=”200″ align=”right” zoom=”5″]Na veel shoppen in Quito bij verschillende reisbureaus hadden we de goede aanbieding gevonden. Zeven dagen Galapagos met de juiste eilanden op een wel hele luxe catamaran!

Ook de vertrekdatum kon niet beter, 2 dagen na het boeken vlogen we al richting de Galapagos.

Dus na een dagje scooteren in Quito, vlogen we via Guayaquil naar Baltra, wat boven het eiland Santa Cruz ligt. Vanaf daar begon het avontuur!

Als we het over een tweede huwelijksreis hebben, dan ziet het er volgens ons zo uit!
We hadden van alle medepassagiers de eerste vlucht naar de Galapagos en we werden dan ook per persoonlijke taxi opgehaald van het vliegveld.

Aangekomen bij de haven kwam daar een Zodiac aan (=rubberen speedboot), met deze Zodiac werden we naar het cruiseship ‘Treasure of the Galapagos’ gebracht.

Eenmaal op de catamaran werden we warm onthaald door de crew. Het was echt een Treasure, deze boot. Van alle gemakken en luxe voorzien. Na aankomst konden we ons heerlijk opfrissen in onze hut.
Hut is een beetje denigrerend woord voor deze gigantische kamer met airco. Een luxe tweepersoonsbed met een aparte badkamer en zelfs een zitje met twee stoelen en een tafeltje. Super!

De lunch: soepje vooraf, daarna een gebakken zalm met salade, gebakken aardappeltjes met wat gegrilde groenten en als afsluiter een dessert van vijgen in honingsiroop. Dat beloofde wat voor de rest van de week!

Maar het gaat natuurlijk niet om het eten, maar om de natuur en de dieren. Nadat iedereen aan boord was van het schip gingen we na de lunch meteen terug aan wal. Als eerste gingen we de enorme schilpadden bekijken in hun natuurlijke omgeving. Schildpadden zo groot zelfs dat ik in de schelp paste, zie foto.

Het voordeel van deze cruise was, dat terwijl je sliep, de boot voer naar de volgende bestemming. Soms ook terwijl we aan het lunchen waren, zodat we in de namiddag weer een ander stukje van de eilanden aandeden. Op deze manier verplaats je je, zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Dit was echt een vakantie in een sabbatical!

De volgende dagen zijn we op zoek gegaan naar de Blue Footed Boobies, en daar zaten ze dan, netjes op een rotseilandje. We konden met de Zodiac heel dicht langs varen. Prachtig om deze mooie vogels met felblauwe voeten te zien.
Na deze Zodiac cruise maakten we een wandeling op Isabella waar we op zoek gingen naar Marine Luguana’s. Dat hebben we geweten, overal waren deze luguana’s. Op rotsen, op het strand, overal, je moest goed uitkijken waar je liep anders ging je er zo op een staan!

Na deze mooie wandeling hebben we gesnorkeld, met de Zodiac ga je dan naar een bepaalde plek waar een mooie rotspartij is of het bekend staat om de dieren die er zwemmen.

Zoals deze dag is verlopen hebben we er 6 van gehad, elke dag een wandeling over land, dan een snorkeltrip, terug naar de boot met als ontvangst een drankje en een hapje, uitrusten, lunch, weer een wandeling, snorkelen en dan weer uitrusten en ’s avonds briefing en diner. Kortom we hebben echt genoten van deze luxe!

We hebben aan land, maar ook met name onder water tijdens het snorkelen zoveel dieren gezien. Schildpadden, leguanen, zeeleeuwen, krabben, pinguïns, dolfijnen, haaien, verschillende ray’s veel verschillende vogels, zoals flamingo’s, reigers, blue footed boobies, fregat vogels etc.

En het geweldige was dat de dieren zowel boven als onder water zich totaal niet stoorden aan onze aanwezigheid en gewoon doorgingen met waar ze mee bezig waren of waar ze naar toe wilden (door je heen).

We hebben zelfs gezwommen met zeeleeuwen, deze zijn zo nieuwsgierig dat ze voor je langs zwemmen. Onder water hebben we nog pinguïns gezien, dolfijnen, mantarays, schilpadden en als klap op de vuurpijl, haaien.
Gelukkig is deze soort niet gevaarlijk (white tipped shark) en hebben we er netjes achteraan kunnen zwemmen.

Van de eilanden hebben we met deze cruise vier eilanden aangedaan, Santa Cruz, Fernandia, Isabella en Santiago. Indien je geen cruise boekt kan je op vele plekken ook niet komen, alles moet je doen per boot en er zijn geen overnachtingsplekken. Ook zijn we over de evenaar gevaren, waar we met z’n allen een foto hebben geprobeerd te maken van breedtegraad 0,0000.

Ik neem aan dat de foto’s voor zichzelf zullen spreken, we hebben er veel geupload, dus je hebt wat te zoen 😉 Mar wij hebben ons op deze cruise in de Galapagos als een koningspaar gevoeld. Mooie natuur en schitterende snorkeltrips, alles vanaf de Zodiacs, dus geen moeilijk gedoe, heerlijk eten en super verzorgd.
De crew die zorgde dat we niets tekort kwamen (16 personen op 10 personen crew en 1 gids). En laat ik niet vergeten dat we een hele leuke groep hadden van 16 personen. We hebben met z’n allen veel plezier gehad tijdens de tripjes en tijdens het eten.

De laatste dag heeft Rem een sprong gewaagd van het schip de zee in, zo’n 10 meter hoog, kortom:

Het was echt een fantastische cruise.

Daarna heeft Rem nog op Santa Cruz gedoken en ook weer schilpadden, mantarays en zelfs hammerhead haaien gezien! En de volgende dagen hebben we nog gesnorkeld met onze nieuwe Amerikaanse vrienden van de cruise.

Na 3 dagen zijn we met de ferry van Santa Cruz naar San Cristobal gevaren waar het eiland een haven heeft wat vol ligt met zeeleeuwen, op de aanlegsteigers, het strand en zelfs op de pier.

Vanaf San Cristobal zijn we naar Quito gevlogen waar we onze reis vervolgen naar Colombia. En nu weer kamperen!